سلام دوستان

من ولید هستم و در این مقاله قراره بهتون بگم که چطور مهارت شنیداری یا Listening Skill خودتونو تقویت کنید. پس تا آخر این مقاله همراه من باشید.

برای تقویت مهارت شنیداری این 5 راه حل رو پیشنهاد میکنم:

1- به فایل صوتی گوش بدین

اگه متن فایل صوتی رو دارین ، بار اول فقط به فایل صوتی گوش بدین و متن رو قبل از گوش دادن به فایل صوتی نخونین. این تکنیک باعث میشه که فقط به مهارت شنیداری خودتون تمرکز کنید. بجای تمرکز روی تک تک کلمات سعی کنید مفهوم و لپ کلام رو متوجه بشید. به عبارت ها دقت کنید و ببینید چند درصد مطالب گفته شده در یه فایل صوتی رو میتونید درک کنید و کنارتون یه دفترچه برای نت برداری داشته باشید.

2- تکرار کن

هنوز وقتش نرسیده که متن فایل صوتی رو بخونین. یکی از اشتباهات رایج خیلی از زبان آموزا اینه که سریع به متن مراجعه میکنن. نکته اینه که شما باید به مهارت Listening تمرکز کنین. شاید چند عبارت یا کلمه رو متوجه بشین و دلسرد بشید ولی مهم اینه که چند کلمه و عبارت رو متوجه شدین و این خیلی خوبه. بیشتر به اون فایل صوتی گوش بدین و ببینید میتونید عبارات بیشتری که در بار اول از دست دادین رو متوجه بشید. بعد از چند بار گوش دادن متوجه موضوع اصلی فایل صوتی میشین. پس از مزیت موقعیتی که محتوای فایل صوتی هست استفاده کنید و تا میتونید کلمات و اصطلاحات کلیدی و مهمی که متوجه شدین رو نت برداری کنید. در این مرحله پیشنهاد میکنم حداقل 3 بار به فایل صوتی گوش بدین. با هر بار شنیدن میبیند که مثل اینکه بیشتر متوجه صحبت ها میشید. هدف اینه که تا میتونید از دانش زبانی خودتون استفاده کنید و فایل رو قبل از اینکه متن رو بخونید ، متوجه بشید. وقتی به یه مرحله ای رسیدید و فهمیدید که دیکه بیشتر از این نمیتونید حدس بزنید که چه عبارت ها و اصطلاخاتی بکار رفته شده ، حالا وقتشه که به متن فایل صوتی مراجعه کنید و به مرحله بعدی برید.

3- متن فایل صوتی رو بخون

خالا وقتشه که یه نگاهی به متن فایل صوتی بندازید و چک کنید چه مقدار از فایل صوتی رو درست متوجه شدین و ببینید آیا متوجه لپ کلام شدید؟ آیا اصطلاحات و عبارت های بکار رفته شده که از اونا نت برداشتید درست حدس زدید. اگه اشتباهی حدس زدید مشکلی نیست یه دیکشنری یا فرهنگ لغت کنار شما باشه برای همچی شرایطی که با کلمات و عبارات جدید آشنا میشید. اگه این اصطلاحات برای شما مفیده اونارو در یه دفترچه لیست کنید تا در مکالمه ها از اونا استفاده کنید. ممکنه کلمات ، اصطلاحات و عبارت هایی رو در متن ببینید که اونارو میدونستید و تعجب کنید که چرا متوجه اونا نشید و فکرشو نمی کردید که همونا باشن و این بخاطر اینه که تلفظ صحیح اونارو یاد نگرفتین. بعضی کلمات در زبان گفتاری ممکنه خیلی فرق کنن چونکه اشخاص محلی و بومی Native اونارو سریع میگن و تلفظ با متن متفاوت باشه. به این کلمات خوب دقت کنید و اونارو در حین گوش دادن تکرار کنید.

4- با متن گوش بدین

وقتی چند بار متن رو خوندین و کلماتی رو که متوجه نشدید رو درک کردین و از معنی اونا مطمئن شدید ، پیشنهاد میکنم چند بار دیگه در حین اینکه به متن نگاه می کنید به فایل صوتی گوش بدید. این مرحله ای هستش که شما از حس شنوایی و بینایی خودتون استفاده می کنید پس سعی کنید از این مزیت بهره ببرید و کلمات نوشتاری رو به تلفظ اونا ربط بدین و توجه خاصی به نحوه استفاده از عبارت ها و عبارت ها داشته باشید. اگه کلمات زیادی در فایل صوتی بودن سعی کنید بجای یه بار تکرار کردن کل فایل صوتی اونو به بخش های کوچکی تقسیم کنید و هر قسمت رو تکرار کنید.

5- دوباره بدون متن گوش بدین

چند بار دیگه سعی کنید بدون متن گوش بدین. در این مرحله مطمئنم که میتونید تقریبا” همه چی رو بدون نگاه کردن به متن متوجه بشید. فایل صوتی رو در موبایلتون داشته باشید تا هر چند وقت به اون فایل صوتی گوش بدین و هر جیزی که یاد گرفتید ملکه ذهن شما بشه. در این مرحله کل اصطلاحات و عبارت ها رو متوجه شدید و دیگه نیازی به نگاه کردن به متن ندارین.